Singles Frisbee

Singles

In mijn jeugd ging ik op een middag bij een tennisvriend langs. Keurig gezin, rijtjeshuis, twee zonen. Tot mijn verbazing zag ik dat ze in de tuin met singletjes aan het frisbeeën waren. Ze vertelden dat ze er ook met luchtbuks op schoten, als een soort vinylduiven schieten.

Voor mij als aspirant vinylfanaat een doodzonde, zeker omdat ze met hun blote handen het vinyl vasthielden. Ik vroeg of ik door de stapel met nog te werpen schijven mocht kijken.

Ik zag Afrika Bambataa, the Only Ones, the Specials. Ze wisten niet wat ze deden, vergeef het hen. Ik mocht de singles meenemen en draaide ze vaak.

Het door Jery Dammers geschreven The Lunatics have taken over the Asylum van Fun Boy Three is in vrijwel elk politiek universum maar vooral nu zeer actueel. Dammers was de grote man in de Specials. De live-versie van A Message to You Rudy met op de B-kant een live-cover van de Guns of Navarone, een ska-klassieker van de Skatalites.

Looking for the Perfect Beat is een grote hit van de New Yorkse dj Bambaataa. Het nummer werd geproduceerd door Arthur Baker en John Robie, die later zouden samenwerken met New Order voor o.a. Confusion. In zijn debuutsingle Planet Rock gebruikte Bambaataa samples van Kraftwerk, waardoor de Duitsers meteen beroemd werden bij de Amerikaanse dj's. In deze net iets minder sterke opvolger doet hij het op eigen kracht. Perfect Beat werd veel gedraaid bij break beat battles.

Luna Twist is een Belgische new wave band. De door Tant en Moortgat geschreven single Decent Life kwam van hun album A different smell from the same perfume. Niet heel opziebare new wave, maar toch te leuk om kapot te worden gegooid of geschoten.

Change The Beat / Une sale histoire van Fab Five Freddy is een wonderlijk verhaal. Fab Five Freddy was in die tijd eerder een graffitispuiter dan een rapper. Door zijn goede band met Blondie was hij een van de eerste hip-hoppers die bij een blank publiek bekend was. Hij presenteerde Yo ! MTV Raps. Hij maakte Change The Beat met Material. De tekst van de Franse versie is geschreven door Bernard Zekri, die het recht had verkregen om de single in Frankrijk uit te brengen. Het was de bedoeling dat Freddy het nummer in het Frans zelf zou rappen, Zekri's vrouw Ann Doyle had hem geholpen door de tekst fonetisch met hem door te nemen. Het lukte de rapper alleen niet om de tekst goed in het Frans naar voren te brengen waarop Doyle zelf achter de microfoon plaats nam. De single werd geen succes in Frankrijk, vooral vanwege het uitzendverbod - beat werd als bite verstaan wat een scheldwoord is voor het mannelijk geslachtsdeel - maar was daardoor meteen een cult-item.

Fan-Fan-Fanatisch van Rheingold klinkt als een afgekeurd nummer van DAF. Rheingold hoorde bij de groep die jonge Duitse bands die als Neue Deutsche Welle werd gepromoot. Omdat ik dit nummer bij mij Victoria van Lavvi Ebbel opriep, heb ik een klein stukje uit dat nummer erbij geplakt. Rheingold maakte muziek voor de film Der Fan

Van Palais Schaumberg zou ik pas veel later iets hebben gehoord, maar door een uitzending van VPRO Spleen kende ik de muziek goed. Daarin werd een registratie van een concert uitgezonden, die ik opnam op tape. Het ironische commentaar van de presentator, die bij het voorlezen van de setlist even pauzeerde met 'ik wacht wel even op je Parker-pen', is mij dierbaar. Wir Bauen Eine Neue Stadt ook. Muziek die nergens mee is te vergelijken maar als een losgeslagen funkbende door de speakers komt. Thomas Fehlmann werd een gerespecteerde componist en producer. Holger Hiller, het energieke middelpunt, maakt nog een serie albums om in 2003 te stoppen met muziek en een baan als docent Engels te aanvaarden.

Peter Perrett nam met Pauline Murray de charmante cover van Johnny Duncans Fools op, met op de B-kant een origineel Perrett-compositie Castle Built On Sand. Colin Thurston zat achter de knoppen.

Het bitterzoete Don't Look Back van de Korgis werd geproduceerd door Trevor Horn die grote successen scoorde met The Art of Noise en Frankie Goes to Hollywood. Ook door hun grote hit Everybody's Got to Learn Sometime heb ik altijd een zwak gehouden voor hun muziek, die nu voor een prikkie te koop is in 2ehands zaken.

Elektrorocker Alan Vega koos - na Suicide - in 1980 voor gitaren en rockabilly en nam Jukebox Baby op. Niet heel verschillend van zijn eerdere werk.

Squeeze was een band die ogenschijnlijk net zo gemakkelijk een hit schreven als een ei kookten. Songschrijvers Glenn Tilbrook en Chris Difford werden wat geflatteerd genoemd als erfgenamen van Lennon-McCartney. Engerd Jools Holland en zanger Paul Carrack begonnen hun carrière in Squeeze.

De 7" van Bauhaus hoorde niet bij de frisbees. Ik kocht het in diezelfde weken bij Platenmanneke in Utrecht vanwege de lage prijs en het hoesje waarop het Bauhaus-logo van Oskar Schlemmer staat afgebeeld. Bauhaus was de band van Pete Murphy, die van grote invloed was op de vorming van de gothic-scene. Spirit heeft een dansbaar ritme door bas en ritmebox. De band was niet tevreden met het resultaat en nam het nummer nog eens op voor The Sky's Gone Out.

Mijn singlescollectie is een stapel gemiste kansen en bijna-hits. De uit de achtertuin geredde plaatjes zijn niet allemaal toppers maar vormen een mooi, onregelmatig kloppend hart ervan.

Playlist

  1. Fun Boy Three - The Lunatics have taken over the Asylum
  2. The Specials - Too Much Too Young
  3. Afrika Bambaataa and the Soulsonic Force - Looking for the Perfect Beat
  4. Luna Twist - Decent Life
  5. Rheingold - FanFan Fanatisch
  6. Palais Schaumburg - Wir bauen eine neue Stadt
  7. Fab Five Freddy - Une sale histoire
  8. The Only Ones - Fools
  9. The Korgis - Don't Look Back
  10. The Only Ones - Castle in the Sand
  11. Alan Vega - Jukebox Baby
  12. Fab Five Freddy - Change the Beat
  13. Squeeze - Is that Love?
  14. Bauhaus - Spirit

Gedraaid op:

← Ouder Nieuwer →